Dr. Christina Reimann | Associated Researcher

Mobilities, Migrations, Reconfiguration of Spaces
Centre Marc Bloch, Friedrichstraße 191, D-10117 Berlin
Email: reimann  ( at )  cmb.hu-berlin.de Tel: +49(0) 30 / 20 93 70700 or 70707
Website: http://http://

Home Institution : University of Gothenburg | Position : Postdoc researcher | Disciplines : History |

Biography

After her Master's degree in History and Political Theory at Sciences Po Paris, Christina Reimann received her PhD in 2014 at the Humboldt-University Berlin with a thesis on education reforms and constitutional change in late 19th-century Belgium, England and France. After post-stations in Marburg, Mainz and Gothenburg she is since autumn 2019 working at the University of Stockholm. Her research deals with port cities as complex spaces of accelarated social and cultural change, as portals of migrations and globalisaton processes. She focuses particularly on the cities of Rotterdam, Antwerp and Gothenburg.

 

CV File
Scholarship

Collaborative Research Project: “Northern Hospitality:Receiving Strangers/Providing Security on the Northern European Littoral, ca. 1000–1900”, with Leif Runefelt, Wojtek Jezierski, and Sari Nauman:

- 2018: Östersjöstiftelsen/Södertörn University

- 2017: Centre for Sea and Society, University of Gothenburg

Individual Postdoc Research Project: “Port Cities and Migration”:

- 2018: Stiftelsen Lars Hiertas Minne, Publication Edited Volume “Migrants and the Making of the Urban World”

- 2017: Riksbankens Jubiläumsfonds, Conference “Port Cities and Migration in the Modern Era”

Individual PhD Project: “Cultural Constitutional History”:

- 10/2013–03/2014            PhD-scholarship from Centre Marc Bloch, Berlin

- 10/2012–09/2013            PhD-scholarship from FAZIT-Foundation

- 11/2011–12/2011            Research Mobility-grant from French-Germany University (DFH)

- 09/2009–09/2012            PhD-scholarship from German Research Foundation (DFG)

Researchtopic

Transnational History, Europe in the 19th and 20th Centuries

Social and Cultural History of Law and Constitutions

History of Migration and Port Cities


 

Title of thesis

Schule für Verfassungsbürger? Die Bildungsligen und der Verfassungswandel des späten 19. Jahrhunderts in Belgien, England und Frankreich.

Summary of thesis

In den Bildungsdebatten des späten 19. Jahrhunderts bündelten sich die Veränderungsprozesse des ausgehenden 19. Jahrhunderts insofern, als in ihnen der Bedeutungszuwachs von Staat und Nation sowie die Emanzipationsbewegungen sozial und kulturell benachteiligter Gruppen verhandelt wurden. Dabei stellt sich die Frage, ob und wenn ja von welcher Bedeutung die in der Krise befindlichen bürgerlich-liberalen Verfassungen, deren Prinzipien im Zuge der Bildungsdebatten teilweise zur Disposition gestellt wurden, in den und für die Debatten waren. Während in den Debatten einerseits das Bedürfnis nach einer Konfliktgrundlage herrschte, bestand andererseits Unsicherheit darüber, ob die Verfassungen noch in der Lage waren, diese Funktion zu erfüllen. Zudem waren die Verfassungen von den diskutierten Reformen unmittelbar betroffen. Aus dieser Problemstellung ergibt sich die zentrale Stellung des Konzepts Verfassungskultur. Verfassungskultur ist hier der Prozess, im Zuge dessen Verfassung stets aufs Neue Bestandteil der Kultur einer Gesellschaft wird. Dies geschieht durch kommunikatives Handeln verschiedener Akteure auf Grundlage einer spezifischen Wahrnehmung von Verfassung.
Das Erkenntnisinteresse beinhaltet drei Stränge:
Erstens geht es darum, Verfassungskultur als Phänomen innerhalb der Bildungsdebatten zu identifizieren. Die These lautet, dass Verfassungskultur auch nach Abklingen des „Verfassungskults“ des frühen 19. Jahrhunderts existierte, was sich insbesondere anhand von tiefgreifenden gesellschaftlichen Konflikten wie den Bildungsdebatten zeigen lässt.
Zweitens wird untersucht, wie Verfassungskultur die Ausschlussmechanismen der Verfassungen in die Gesellschaft transportierte. Hier dient Verfassungskultur als Analyseinstrument. Inwiefern zeigt sich an den Bildungsdebatten, dass parallel zu den Emanzipationsbewegungen die Verfassungen und die Zivilgesellschaften, also das Recht sowie die sozialen Normen, Frauen sowie sozial und kulturell benachteiligte Menschen weiterhin größtenteils aus Politik und Öffentlichkeit ausschlossen?
Drittens wird die transnationale Dimension der Bildungsligen untersucht. Diese, so die These, bestand darin, dass sich die Ligen wechselseitig wahrnahmen und ihre Aktivität verfolgten; dass sie sich über ihr Vorgehen austauschten, Praktiken aus dem Ausland transferierten und in ihren nationalen Kontext einpassten. Davon ausgehend wird untersucht, ob und inwiefern sich durch das grenzüberschreitende Handeln der Bildungsligen Ansätze einer transnationalen Verfassungskultur herausbildeten.

Supervisor

Prof. Dr. Gabriele Metzler; Prof. Dr. Susanne Baer, LL. M.

Projects

1. HERA Project 'Pleasurescapces. Port Cities' Transnational Forces of Integration'; individual contribution: 'Waiting at the Bar? The Mutual Impact between Migration and Pleasure Culture in Gothenburg’s Port Area (c. 1880–1925)'

2. Collaborative project funded by Foundation for Baltic and East European Studies, University Södertörn: 'Baltic Hospitality: Receiving Strangers / Providing Securityon the Northern European Littoral, ca. 1000–1900'

Organisation of Events

22-24 April, 2020       Baltic Hospitality, Receiving Strangers / Providing Security on the Baltic Sea Coasts, c. 1000–1900 at Södertörn University, Stockholm, with Wojtek Jezierski ,Sari Nauman and Leif Runefelt

23–24 Nov 2017         ‘Port Cities and Migration in the Modern Era’ at the Centre for European Research at the University of Gothenburg (CERGU)

1–2 Oct 2015              ‘Migrations et frontières: La construction de frontières par des pratiques administratives et sociales (des années 1880 à nos jours)’ at the Centre Marc Bloch, Berlin, with Irina Mützelburg and Gesine Wallem

Waiting at the Bar? The Mutual Impact between Migration and Pleasure Culture in Gothenburg’s Port Area (c. 1880–1925)

This project explores the dynamic relationship between Gothenburg’s ‘pleasurescape’ and migration movements through its port between 1880 and 1925. In this period, both migration to Gothenburg and emigration from its port characterized the city. Gothenburg grew from 76.000 to 202.000 inhabitants, mostly thanks to in-migration. At the same time, the majority of the 1.2 million emigrants who left Sweden between 1871 and 1910 did so through the country’s western port. Gothenburg served as a transit station for most emigrants and became a final destination for many of the Swedish and foreign migrants. This project examines the role played by the port’s ‘pleasurescape’ in (temporally) integrating these mobile people into the city.

The relationship between migration and the flowering of pleasure culture in the port area is evident from shifts in the geography of leisure. In the background of this spatial concentration of entertainment- and migration-based business, this project wants to find out how exactly migration and pleasure culture interacted by addressing the following sets of research questions:

1. Did the pleasure industry have an integrating effect on migrants?

  • Did the flowering pleasure industry motivate migration to Gothenburg? Did the ‘pleasurescape’ integrate migrants so that they gave up their original emigration plans? Or did it rescue those who had run out of money?
  • To what extent did the integrating or excluding effects depend on a migrant’s gender, nationality, ethnicity, age or social class?
  • Which role did prostitution play when it came to ‘integrating’ women into the male dominated ‘pleasurescape’?

2. How did the spatial concentration of migration- and pleasure-based business shape the port district’s built environment?

- Which historical actors ‘made’ the port district? How strong was migrants’ agency when it came to shaping the urban environment?

- How did the built environment interact with the ‘pleasurescape’s integrating and excluding effects and what role did gender play in this regard?

- To what extent can we consider the built environment as an actor in the relationship between pleasure culture and migration?

3. How did the combination of migration and pleasure culture affect contemporaneous representations of the port district?

- To what extent did the proximity of pleasure culture and migration shape contemporaries’ vision of the port district as a place of ‘the other’/of encounter with the non-European?

- Did contemporary visual representations of the port district emphasise the spatial concentration of pleasure- and migration-based businesses?

- Which role did gender play in this narrative creation, and how did it in turn reflect on gender relations in the ‘pleasurescape’?

By 1880, Gothenburg had become Sweden’s most important port and the country’s gateway to the West. Yet, research on the port city from a social- and cultural history perspective is scarce.Emigration from Sweden reached its height in the 1880s. Numbers declined during the First World War, only to take off again during a shorter period in the early 1920s. Studying the period between 1880 and 1925 gives insights into the port’s development over time as it saw the development of two different ‘pleasurescapes’ depending on the ships’ place of departure.

Methodologically, the project uses social- and cultural history approaches focusing on how societies represented and understood themselves through encounter with ‘the other’. Since the port district represented a space of encounters, the project uses transnational historical approaches to study socio-cultural phenomena through a lens on connections and cross-cultural interactions. As the port’s ‘pleasurescape’ challenged contemporary ideas of social and gender orders, gender theory helps to decode the construction of gender hierarchies and re-orderings. The project rests on the assumption of spatial history that space and social practices have a reciprocal relationship: mobile people shaped the port’s landscape while their actions were influenced by the built environment. The study takes inspiration from Bruno Latour’s ANT theory, considering the port’s physical landscape as having an agency of its own, structuring the integration or exclusion of mobile people and the creation of a port city narrative. Following an iconological approach, the study will decode the imagery, symbolism, and narrative strategies used to visually represent the relationship between pleasure culture, migration, and the city.

This research is about Gothenburg’s entry into modernity, which occurred through the city’s confrontation with high mobility and resulting cultural and social diversity. Serving as a transit station, final destination, or place of involuntary stay, Gothenburg’s port became a place of encounters. Today, as the city is growing mainly thanks to in-migration, this historical knowledge about the importance of diversity for the flowering of the modern port city may inform current debates about urban development. These debates about diversity are ongoing, even as the port district and the city centre have become unaffordable to people with lower incomes, a group that is disproportionately made up of newcomers.

Hors-série de la revue Trajectoires: "Pratiques de frontière"

July 21, 2017

Irina Mützelburg , Christina Reimann , Gesine Wallem


Le Hors-série n°3 (2017) de la revue en ligne Trajectoires (CIERA) vient de paraître sous le titre:

Pratiques de frontière: Contrôle et mobilité en interaction de 1870 à nos jours

Praktiken der Grenzziehung: Wechselwirkungen zwischen Kontrolle und Mobilität von 1870 bis heute

Ce numéro a été coordonné par Irina Mützelburg, Dr. Christina Reimann et Gesine Wallem. Les contributions sont le fruit du Junges Forum organisé en octobre 2015 sur le thème  « Migrations et frontières : La construction de frontières par des pratiques administratives et sociales (des années 1880 à nos jours) ». 

Accès au dossier : https://trajectoires.revues.org/2338

Contenu du numéro:

  • Irina Mützelburg, Christina Reimann et Gesine Wallem
    Pratiques de la frontière : Contrôle et mobilité en interaction de 1870 à nos jours. Introduction [Texte intégral]
  • Sarah Frenking
    Fast täglich ergehen von Seiten des Publikums Anfragen an mich, wo die Grenze sei.“ [Texte intégral]
    Die Konstruktion der deutsch-französischen Grenze vor Ort um 1900
  • Inken Bartels
    Die Externalisierung der humanitären Grenze. [Texte intégral]
    Das Beispiel der ‚Unterstützung freiwilliger Rückkehr‘ durch die IOM in Marokko
  • Aurélie Audeval
    La spatialisation des identités assignées, Marseille 1940-1942 [Texte intégral]
  • Jonathan Miaz
    Qui peut rester et qui doit partir ? [Texte intégral]
    Les frontières au prisme des usages sociaux du droit d’asile en Suisse
  • Eva Hallama
    Zur Konstituierung von Grenzen und „Anderen“. [Texte intégral]
    Seuchenmedizinische Praxis in nationalsozialistischen „Grenzentlausungslagern“
  • Jérémy Geeraert
    Les frontières à géométrie variable de la citoyenneté. Accès aux soins des migrants dans un dispositif d’assistance [Texte intégral]

Schule für Verfassungsbürger? Die Bildungsligen und der Verfassungswandel des späten 19. Jahrhunderts in Belgien, England und Frankreich

July 01, 2016

Christina Reimann

Edition: Waxmann
Collection: Historische Belgienforschung
ISBN: 978-3-8309-3476-9

Die Bildungsreformdebatten waren Teil des Verfassungswandels im späten 19. Jahrhundert: Mit diesen Debatten reagierten die bürgerlichen Gesellschaften auf den Legitimations- und Veränderungsdruck, die auf den Verfassungen lasteten, und trugen damit zugleich zur Dynamik des Verfassungswandels bei. Auf welche Weise dies geschah und welche Rolle organisierte gesellschaftliche Gruppen wie die Bildungsligen dabei spielten, ist Gegenstand dieses Bandes.

Die Autorin analysiert den Verfassungswandel für den Zeitraum zwischen 1865 und 1904 als einen sozio-kulturellen Prozess und zeigt, wie sich der Wandel der bürgerlich-liberalen Verfassung als ein Wechselspiel zwischen emanzipatorischen und beharrenden Kräften entfaltete. Dazu untersucht sie die Bildungsdebatten in Belgien, England und Frankreich als Verfassungsdebatten und aus „verfassungskultureller“ Perspektive. In den Blick genommen werden die belgische und französische Ligue de l’enseignement, die englische National Education League sowie die National Education Association, die die Debatten ihres jeweiligen Landes maßgeblich prägten. Inwiefern trugen die Bildungsligen mit ihren Beiträgen zur Bildungsdebatte zum Verfassungswandel bei? Wie verfestigten sie die Ausschlussmechanismen der bürgerlich-liberalen Verfassung, und inwiefern trugen sie auch zu ihrer Überwindung bei? Welche Rolle spielte dabei die transnationale Verflechtung der Ligen?

Mehr Information hier.

Autoreninfo

Postdoktorandin am Centre Marc Bloch und assoziierte Forscherin am deutschfranzösischen Verbundprojekt „Saisir l’Europe“, studierte Geschichte und Politische Theorie an Sciences Po Paris und an der University of Kent, Canterbury. Sie war DFG-Stipendiatin im Graduiertenkolleg „Verfassung jenseits des Staates“ der Humboldt-Universität zu Berlin und wurde dort 2014 promoviert. Forschungsschwerpunkte: Kultur- und Sozialgeschichte des Rechts; transnationale Geschichte Westeuropas im 19. und 20. Jahrhundert. Im Wintersemester 2015/16 ist sie Visiting Fellow am SFB/TRR „Dynamiken der Sicherheit. Formen der Versicherheitlichung in historischer Perspektive“ an der Philipps-Universität Marburg.


Publications

1. Monograph

Schule für Verfassungsbürger? Die Bildungsligen und der Verfassungswandel des späten 19. Jahrhunderts in Belgien, England und Frankreich, Munster/New York: Waxmann, 2016.

 

2. Editing Work

- Christina Reimann, Martin Öhman (eds), Migrants and the Making of the Urban Maritime World, Routledge Advances in Urban History, Routledge-Taylor & Francis, forthcoming 2019.

- Irina Mützelburg, Christina Reimann, Gesine Wallem (eds), Pratiques de frontière. Contrôle et mobilité en interaction de 1870 à nos jours, Trajectoires, Special Issue 3, 2017.

     

3. Journal Articles and Book-Chapters

- (peer reviewed journal article) "'Playing at Passports – The New Belgian Game' Mobility Control in Antwerp and Rotterdam (c.1880-1914)", accepted under conditions at Journal of Migration History, 25 p.

- (peer reviewed journal article) The Dynamics of National Belonging in Rotterdam and Antwerp (c. 1870–1900), under revision.

- (peer reviewed co-written introduction to edited volume) Christina Reimann, Martin Öhman, Introduction, in: C. Reimann, M. Öhman (eds), Migrants and the Making of the Urban Maritime World, Routledge Advances in Urban History, Routledge/Taylor & Francis, forthcoming 2019.

- (peer reviewed book-chapter) ‘Advertising and the Rule of Law. Law in Representation of Insurance in Late 19th Century Netherlands’, in: V. Massimo Minale/V. Amorosi (eds), History of Law and Other Humanities: Views of the Legal World across the Time, Madrid: Universidad Carlo III de Madrid, Serie de Monografías del Derecho, forthcoming 2019. 

- (peer reviewed journal article) ‘Soziale Sicherungssysteme als Bewältigung des Raums? Rotterdam und Antwerpen im späten 19. und frühen 20. Jahrhundert’, in: Saeculum. Jahrbuch für Universalgeschichte, 68/I (2018), 61–88.

- (peer reviewed book-chapter) ‘Putting the Rural World on the Road of Progress? Experiences of Failure by Local Activists of the Belgian Education League (c. 1865–1884)’, in: C. de Spiegeleer / Liberaal Archief (eds), The Civilising Offensive. Social and Educational Reform in 19th Century Belgium, Berlin: DeGruyter Oldenbourg, 2018, 103–130.

- (peer reviewed book-chapter) ‘Multiple Sources of Law and Socio-Cultural Boundaries: Social Insurance in the Port Cities of Antwerp and Rotterdam around 1900’, in A. Katacevic et al. (eds), History of Legal Sources: The changing Structure of Law,Belgrade: University of Belgrade/Faculty of Law Publishing, 2018, 153–164.

- (editor reviewed book-chapter) ‘Zwischen Verfassungskrise und Verfassungskult: Der Verfassungswandel in Belgin im späten 19. Jahrhundert’, in: S. Bischoff et al. (eds), „Belgium is a beautiful city“? Resultate und Perspektiven der Historischen Belgienforschung, Munster/New York: Waxmann, 2018, 43–54.

- (peer reviewed journal article) ‘Die Bildungsdebatten im Wandel der bürgerlich-liberalen Verfassung in England und Belgien im späten 19. Jahrhundert‘, in: Jahrbuch zur Liberalismus-Forschung 2/2017, 167–191.

- (editor reviewed co-written introduction to special issue) I. Mützelburg, C. Reimann, G. Wallem, ‘Introduction: Pratiques de frontière. Contrôle et mobilité en interaction de 1870 à nos jours’, in: Trajectoires, Special Issue 3, 2017, 13p.

- (editor reviewed book-chapter) ‘Der belgische „Schulkrieg“: Ort gesellschaftlicher Spannungslinien und transnationaler Verflechtungen’, in S. Bischoff et al. (eds), Belgica – terra incognita? Resultate und Perspektiven der historischen Belgienforschung im deutschsprachigen Raum, Munster/New York: Waxmann, 2016, 34–43.

- (editor reviewed book-chapter) ‘L'hybridation des pratiques politiques européennes’, in : L. Charrier et al. (eds), Circulations et réseaux transnationaux en Europe (XVIII-XXe siècles). Acteurs, pratiques, modèles, Bern: Peter Lang, 2013, 117–130.

4. Research Reviews

- Verena Peters, Der “germanische” Code Civil. Zur Wahrnehmung des Code Civil in den Diskussionen der deutschen Öffentlichkeit, Mohr Siebeck 2018, in: H-Soz-Kult, 23/03/2019.

- Peter Collin (ed.), Justice without the State within the State. Judicial Self-Regulation in the Past and Present, 2016, in: Neue Politische Literatur, 2018:1.

- Brad Beaven, Karl Bell, Robert James (eds), Port Towns and Urban Cultures. International Histories of the Waterfront, c. 1700-2000, 2016, in: H-Soz-Kult, 10/08/2017.

- Detlef Lehnert (ed.), Konstitutionalismus in Europa. Entwicklung und Interpretation, Köln, Böhlau, 2014, in: Francia-Recensio 2016/3.

- Michael Fisch, Werke und Freuden. Michel Foucault – eine Biografie, Bielefeld, Transcript, 2011, in: Francia-Recensio 2015/4.

5. Other Scientific Publications

- (co-written translation) Irina Mützelburg, Christina Reimann: Catherine Goussef, Vom Krieg erzwungen oder historisch gewachsen? Die Bug-San-Linie als vertikale Scheidelinie im östlichen Europa, in: Aldenhoff.Hübingen/Gousseff/Serrier (eds.), Europa vertikal. Zur Ost-West-Gliederung im 19. und 20. Jahrhundert (Göttingen, Wallstein, 2016).

- (conference review) ‘Das lange 19. Jahrhundert: Neuere Forschungen und Forschungsperspektiven‘, in: H-Soz-Kult, 26/05/2016.

- (blog article) ‘National integration vs. Transnationalism: A micro-study of legal practice concerning migrants' social security in late 19th century port cities’, in: Etat social-Sozialstaat, http://www.europa-als-herausforderung.eu/de/teilprojekte/sozialstaat, 2015.

- (conference review) ‘Migration und Grenzen. Grenzkonstruktion als soziale und administrative Praxis von 1880 bis heute‘, in: H-Soz-Kult, 23/11/2015.


Affiliated Institute

© Centre Marc Bloch 2018 - Deutsch-Französisches Forschungszentrum für Sozialwissenschaften, Berlin

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